Zrušení nevolnictví na Rusi

Zrušení nevolnictví na Rusi

Svobodná práce - osnovou národů

1914, vaječná tempera, olej, plátno, 610 × 810 cm

Tento obraz vznikl jako jediný z celého cyklu na přání mecenáše Slovanské epopeje, amerického podnikatele Charlese R. Cranea, který byl příznivcem slovanské, zvláště pak ruské kultury. Mucha již v roce 1913 navštívil Rusko, aby se obeznámil s místním klimatem, nafotil řadu snímků a ujasnil si pojetí malby po stránce ideové i výtvarné. Byl překvapen chudobou a zaostalostí lidu v Rusku, kde bylo nevolnictví zrušeno až v roce 1861, mnohem později než jinde v Evropě. Mucha tento námět pojal jako znázornění cesty ke svobodě a lidské rovnoprávnosti, zakládající možnost odstranění hlubokých rozdílů uvnitř ruské společnosti. Obraz vznikl jako téměř poslední z celého cyklu Slovanské epopeje.

V tomto smyslu položil Mucha důraz na zobrazení různých lidových typů z bezejmenného davu, např. mužika s vodkou, poutníka s holí a rancem na rameni nebo matky s dítětem v náručí a bílou plenou kolem hlavy, aby vytvořil žánrovou figurální malbu, připomínající obrazy ruského realismu 19. století. Protějšek vládnoucích mocipánů pak sloučil do málo zřetelného průvodu postav, opouštějících vyvýšenou tribunu vzadu na Rudém náměstí, kde byl carský edikt vyhlášen, ale kde se příležitostně konaly také popravy.

Dav reaguje na zprávu o své svobodě rozpačitě, neví ještě, co mu v budoucnosti přinese. Jeho hluboce zakořeněnou pokoru a víru ve vyšší moc symbolizuje monumentální chrám Vasilije Blaženého, tyčící se na pozadí obrazu v prosvětleném mlžném oparu, jenž malířským provedením připomíná vzdušnou atmosféru impresionismu a kontrastuje s konkrétním zobrazením zasněžené plochy náměstí. Tímto kontrastem malířské techniky jsou propojeny pozemské a nadpozemské dění, jako ve všech Muchových malbách Slovanské epopeje, avšak plátno představuje nový stylový odklon od předchozích obrazů. Malování obrazu na zámku Zbiroh v době české státní nesvobody bylo sledováno tajnou policií rakousko-uherské monarchie.

Text: Vlasta Čiháková-Noshiro, Galerie hlavního města Prahy

Slované v pravlasti Alfons Mucha Slovanská epopej

Slované v pravlasti

1912, vaječná tempera, olej, plátno, 610 × 810 cm

První tři obrazy z cyklu Slovanská epopej jsou považovány za nejzdařilejší. Je tomu tak nejspíš proto, že Alfons Mucha se na ně důkladně…

Slavnost Svantovítova na Rujáně Alfons Mucha Slovanská epopej

Slavnost Svantovítova na Rujáně

1912, vaječná tempera, olej, plátno, 610 × 810 cm

Historický podnět ke druhému obrazu z cyklu Slovanská epopej vzešel z osudů pobaltských Slovanů. Ostrov Rujána pro ně znamenal centrum slovanského pohanství a…

Zavedení slovanské liturgie

Zavedení Slovanské liturgie

1912, vaječná tempera, olej, plátno, 610 × 810 cm

Třetí obraz z první triády Slovanské epopeje, Zavedení slovanské liturgie, má rovněž historický a symbolický plán, směřující od vyjádření protivenství k duchovnímu vítězství. Znázorňuje…

Car Simeon I. Bulharský

Car Simeon I. Bulharský

1923, vaječná tempera, olej, plátno, 405 × 480 cm

Car Simeon I. Bulharský (také Symeon), syn cara Borise, pokřtěný patrně samotným Metodějem, je považován za zakladatele slovanské literatury. Získal velmi hluboké vzdělání v…

Král český Přemysl Otakar II.

Král český Přemysl Otakar II.

1924, vaječná tempera, olej, plátno, 405 × 480 cm

Pátý obraz Slovanské epopeje zobrazuje krále Přemysla Otakara II., jenž vládl v Čechách ve druhé polovině 13. století a byl věhlasným vladařem a válečníkem….

Korunovace srbského cara Štěpána Dušana východořímským císařem

Korunovace srbského cara Štěpána Dušana východořímským císařem

1923, vaječná tempera, olej, plátno, 405 × 480 cm

Panovník Štěpán Dušan byl významným srbským vojevůdcem, který využil rozkladu Byzantské říše ve 14. století, dobyl její jižní území na Balkáně a roku 1346…

Jan Milíč z Kroměříže

Milíč z Kroměříže

1916, vaječná tempera, olej, plátno, 620 × 405 cm

Cyklus pláten Slovanské epopeje se dělí rovnoměrně na část českou a slovanskou. Jádrem české části je tzv. husitský triptych, nazývaný také „Kouzlo slova“, věnovaný…

Kázání Mistra Jana Husa v kapli Betlémské

Kázání Mistra Jana Husa v kapli Betlémské

1916, vaječná tempera, olej, plátno 610 × 810 cm

Kázání Mistra Jana Husa představuje centrální část tzv. husitského triptychu a motto české náboženské reformace „Pravda vítězí“. Jan Hus jako národní hrdina a mučedník,…

Schůzka na Křížkách

Schůzka na Křížkách

1916, vaječná tempera, olej, plátno, 620 × 405 cm

Obraz představuje pravé vertikální křídlo tzv. Husitského triptychu a situaci v zemi po smrti Mistra Jana Husa, kdy vedení českých reformistů převzal radikální plzeňský…

Po bitvě u Grunwaldu

Po bitvě u Grunwaldu

1924, vaječná tempera, olej, plátno, 405 × 610 cm

Jedná se o jednu z největších bitev v dějinách středověké Evropy v roce 1410 mezi Řádem německých rytířů, usilujících o christianizaci Pobaltí, a polsko-litevskou…

Po bitvě na Vítkově

Po bitvě na Vítkově

1923, vaječná tempera, olej, plátno, 405 × 480 cm

Malby Slovanské epopeje se zakládají na Muchových ideálech zednářství. Alfons Mucha byl přesvědčeným pacifistou a předsevzal si, že nebude zobrazovat násilí, krev či průběhy…

Petr Chelčický u Vodňan

Petr Chelčický u Vodňan

1918, vaječná tempera, olej, plátno, 405 × 610 cm

Tento obraz, věnovaný duchovnímu předchůdci Jednoty bratrské Petrovi Chelčickému, je protějškem k obrazu jejího posledního biskupa, Jana Amose Komenského. Autor Slovanské epopeje maloval oba…

Husitský král Jiří z Poděbrad a Kunštátu

Husitský král Jiří z Poděbrad a Kunštátu

1923, vaječná tempera, olej, plátno, 405 × 480 cm

Jiří z Poděbrad patří v české historické malbě 19. století k oblíbeným postavám, neboť v roce 1458 se stal českým králem nikoli podle svého…

Hájení Sigetu Mikulášem Zrinským

Hájení Szigetu Mikulášem Zrinským

1914, vaječná tempera, olej, plátno, 610 × 810 cm

Tento obraz Slovanské epopeje je považován za nejdramatičtější. Líčí statečný boj obránců uherské pevnosti Szigetu (Szigetváru) proti nájezdu Turků. Váže se spíše k maďarským…

Bratrská škola v Ivančicích

Bratrská škola v Ivančicích

1914, vaječná tempera, olej, plátno, 610 × 810 cm

Obraz Bratrská škola v Ivančicích je prvním dílem triptychu, jenž byl tematicky věnován vzdělávací a osvětové činnosti Jednoty bratrské, hnutí náboženské reformace v předbělohorské…

Poslední dny Jana Amose Komenského v Naardenu

Poslední dny Jana Amose Komenského v Naardenu

1918, vaječná tempera, olej, plátno, 405 × 620 cm

Obraz věnovaný „učiteli národů“ Janu Amosovi Komenskému se v cyklu Slovanské epopeje řadí k nejzávažnějším. Alfons Mucha si vysoce cenil širokého pedagogického působení a…

Svatá hora Mont Athos

Svatá hora Mont Athos

1926, vaječná tempera, olej, plátno, 405 × 480 cm

Tento obraz maloval Alfons Mucha od roku 1924, neboť práce na něm se protáhla dvouletým průzkumem zvoleného místa. Byzantský chrám Mont Athos je prvním…

Přísaha Omladiny pod slovanskou lípou

Přísaha Omladiny pod slovanskou lípou

1926 (nedokončeno), vaječná tempera, olej, plátno, 390 × 590 cm

V roce 1894 se v českých zemích prosadilo vlastenecké hnutí mládeže Omladina, které vystoupilo se širokou škálou sociálně politických požadavků, od zavedení všeobecného…

Apoteóza z dějin Slovanstva Alfons Mucha Slovanská epopej

Apoteóza z dějin Slovanstva

1926, vaječná tempera, olej, plátno, 480 × 405 cm

Tento závěrečný obraz cyklu Slovanské epopeje je pojatý jako vize slovanského triumfu, jenž má být příkladem boje za národní svobodu celému lidstvu.

Přes značně…